آن کس که حقیقتی را می داند و پنهان می کند، تبهکار است. برتولت برشت

بنی آدم اعضاء یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند- جو عضوی بدرد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار

۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

سند محرمانه گروگانگيري لندن


دبی – العربیه.نت براساس اسناد محرمانه بریتانیا که روز پنجشنبه 30-12-2010 در لندن فاش شد، مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق این کشور، بطور محرمانه به آیه الله خمینی رهبر پیشین ایران پیشنهاد داد، پس از رهایی اعضای سفارت ایران در لندن که در سال 1980 میلادی توسط یک گروه عرب ایرانی به اشغال در آمده بود، ایران نیز افرادی را که به دنبال اشغال سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران به گروگان گرفته شده بودند آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این اسناد رسمی فاش شده توسط بریتانیا نشان داده می شود که تاچر چگونه از حمله موفقیت آمیز به سفارت ایران در لندن در سال 1980 توسط نیروهای ویژه بریتانیایی به عنوان عاملی برای آزادی امریکایی هایی استفاده کرده بود که در داخل سفارت سابق امریکا در تهران گروگان گرفته شده بودند.

در سال 1980 یک گروه از عرب های ایرانی متشکل از 6 عضو، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را به اشغال خود درآورند و مدعی شدند این اقدام را در اعتراض به رویدادهای شهر عرب نشین خرمشهر در جنوب شرقی ایران و اعدام شماری از عرب های ایرانی انجام داده اند و خواستار آزادی زندانیان شدند . اما پس از گذشت 6 روز در پی حمله نیروهای ویژه بریتانیا 5 نفر از گروگانگیرها کشته شدند وتنها یک تن از آنها به اسم بداوی جان سالم به در برد که در دادگاهی در لندن به حبس ابد محکوم شد .

مارگرت تاچر در آن زمان با ارسال پیامی محرمانه به آیت الله خمینی پیشنهاد کرد به نشانه حسن نیت در مقابل رهایی گروگانهای سفارت ایران در لندن، 52 آمریکایی گروگان گرفته شده در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام را آزاد کند.

این امریکایی ها در سال 1979 پس از تصرف سفارت سابق امریکا در تهران به دست طرفداران آیت الله خمینی گروگان گرفته شدند و تلاش های ایالات متحده آمریکا از جمله فرستادن بالگردهای نظامی که در طبس سقوط کردند با شکست مواجه شد و 8 تن از نیروی نظامی این کشور کشته شدند .

بر اساس این گزارش "در حمله نیروهای ویژه بریتانیایی به سفارت ایران در لندن در پنجم ماه مه که منجر به کشته شدن پنج نفر از تروریست ها و دو گروگان ایرانی شد دیپلمات های انگلیسی فرصتی را برای کمک به دوستانشان در واشنگتن به دست آوردند."

برخی فعالان سیاسی عرب ایرانی بر این باورند که گروگانگیران پیش از حمله نیروهای ویژه بریتانیایی آمادگی خود را برای رهایی گروگان ها و تسلیم خود به مقامات بریتانیایی اعلام کرده بودند اما با این همه مورد حمله نیروهای ویژه این کشور قرار گرفتند .

تاچر در پیامی که به دقت تنظیم شده بود تاکید کرد وی قصد ندارد اوضاع در تهران و لندن را با یکدیگر مقایسه کند .

وی در این پیام اعلام کرد من با این حال از آیت الله خمینی می خواهم به نشانه حسن نیت درقبال مردان شجاعی که جانشان را برای آزادی گروگان های ایرانی به خطر انداختند دستور آزادی گروگان های امریکایی را صادر کند.

جان گرین سفیر وقت انگلیس که از تهران اخراج شده بود به ایران باز می گردد تا پیام تاچر را شخصا به ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور وقت ایران تحویل دهد.

گرین به بنی صدر می گوید این پیام باید کاملا محرمانه بماند زیرا لندن درمورد آن با امریکایی ها صحبت نکرده است، بنی صدر نیز پاسخ می دهد، این پیام را به دقت می خواند و آن را حفظ می کند.

به هر حال این تلاش نتیجه مطلوبی درپی نداشت و گروگان های امریکایی پس از گذشت 444 روز در ژانویه سال 1980 آزاد شدند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا با نظرات خود مارادراهدافمان ياري دهيد