آن کس که حقیقتی را می داند و پنهان می کند، تبهکار است. برتولت برشت

بنی آدم اعضاء یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند- جو عضوی بدرد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار

۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

جشنواره فیلم برلین از پناهی حمایت می‌کند

جشنواره فیلم برلین (برلیناله) با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی از جعفر پناهی، کارگردان نام‌آشنا و دربند ایرانی حمایت کرد.
به گزارش بخش فرهنگی و هنری رادیو زمانه، جشنواره فیلم برلین (برلیناله) در بیانیه مطبوعاتی که به‌تازگی منتشر کرده است، اعلام کرد که در جشنواره فیلم برلین در فرصت‌هایی از جعفر پناهی، کارگردان دربند ایرانی با نمایش فیلم‌ها و برگزاری جلسات بحث و گفت‌و‌گو حمایت خواهد کرد.

در بیانیه جشنواره فیلم برلین آمده است: «جعفر پناهی در آثارش به مشکلات اجتماعی کشورش می‌پردازد. محکومیت او بر ضد اصل آزادی بیان و آزادی در هنر است.»

دیتر کسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین گفت: «ما از جعفر پناهی به ‌عنوان داور جشنواره فیلم برلین دعوت کردیم. در دسامبر ۲۰۱۰ اما او به شش سال حبس و به ۲۰ سال محرومیت از ساختم فیلم محکوم شد. این مجازات ناعادلانه است و ما با هر امکانی که در اختیار داریم اعتراض خود را به این حکم اعلام می‌کنیم.»

جشنواره فیلم برلین اعلام کرد در بخش‌های گوناگون‌اش به جعفر پناهی و آثارش خواهد پرداخت با این قصد که توجه همگان را به فیلم‌های دیدنی این هنرمند جلب کند.

با نمایش فیلم سینمایی آفساید که در سال ۲۰۰۶ جایزه خرس نقره را از آن خود کرد، مجموعه برنامه‌های ویژه جعفر پناهی در جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۱ آغاز می‌گردد. آفساید در یازدهم فوریه، ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در «برلیناله پالاست» (Berlinale Palast) به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره فیلم برلین در «بیانیه پناهی» اعلام کرد که پس از نمایش فیلم آفساید، در بخش‌های «پانوراما»، «نسل‌ها» و در بخش «فیلم‌های کوتاه»، فیلم‌های دیگری از جعفر پناهی را به نمایش درآورد.

همچنین در تاریخ هفدهم فوریه در جشنواره فیلم برلین نشستی برگزار می‌شود. موضوع این نشست سینمای جعفر پناهی، آزادی بیان و سانسور در ایران است.

در این نشست هنرمندان ایرانی و برخی چهره‌های سینمای جهان همراه با برخی کارشناسنان درباره سینمای جعفر پناهی، آزادی بیان و سانسور در ایران به بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند پرداخت.

جشنواره فیلم برلین اعلام کرده است که از برخی هنرمندان ایرانی در تبعید نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرده است. اسامی کسانی که در این نشست شرکت دارند، اما بعداً و در یک فرصت دیگر اعلام می‌شود. نشست پناهی و آزادی بیان هفدهم فوریه در ساعت ۱۴ در «تئا‌تر هبل» در برلین برگزار خواهد شد.

جعفر پناهی در ۲۹ آذر ماه از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شش سال حبس تعزیری و ٢٠ سال محرومیت از ساختن فیلم، فیلمنامه‌نویسی و سفر به خارج از کشور محکوم شد.

پناهی پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران جزو معترضان به نتایج این انتخابات بود.

وی یک بار در روز پنجشنبه هشتم مرداد ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروهی از سینماگران برای بزرگداشت کشته‌شدگان اعتراضات به بهشت زهرا رفته بود، بازداشت شد و بار دوم شامگاه دهم اسفندماه ۱۳۸۸، مأموران امنیتی با ورود به خانه این کارگردان سینما، پس از بازرسی خانه، وی را همراه با همسر و دخترش و پانزده تن دیگر که در خانه او مشغول کار بر روی فیلم تازه وی بودند دستگیر کردند.

پس از این بازداشت رسانه‌های طرفدار دولت ادعا کردند، دلیل دستگیری پناهی، تدارک وی برای ساختن فیلمی علیه نظام بوده است.

پناهی در دادگاه، بازداشت خود و همکاران و خانواده‌اش را «هجوم صاحبان قدرت بر همه‌ اهل فرهنگ و هنر و سینماگران کشور» دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا با نظرات خود مارادراهدافمان ياري دهيد