آن کس که حقیقتی را می داند و پنهان می کند، تبهکار است. برتولت برشت

بنی آدم اعضاء یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند- جو عضوی بدرد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار

۱۳۸۹ دی ۱۲, یکشنبه

کشتار مسيحيان مصر

دویچه وله : در انفجار یک بمب مقابل کلیسایی در شهر اسکندریه دست‌کم ۲۹ تن کشته و زخمی شدند. این حادثه به فاصله‌ی کوتاهی پس از نیمه‌شب جمعه، زمان تحویل سال جدید میلادی رخ داد. مسیحیان خشمگین در ادامه به مسجدی در نزدیکی محل حمله کردند.
به گفته‌ی یک سخنگوی وزارت بهداشت مصر، انفجار یک خودرو در برابر یک کلیسای قبطیان در شمال مصر، دست‌کم ۲۱ کشته و ۸ زخمی بر جای گذاشت. تعداد کشته‌شدگان در اخبار اولیه ۸ و شمار زخمی‌ها ۲۴ تن عنوان شده بود. برخی گزارش‌ها همچنین از جان باختن ۸ مسلمان حکایت می‌کنند که در خیابان محل حادثه حضور داشتند. پلیس در حال تحقیق روی این موضوع است که آیا خودرو بمب‌گذاری شده بوده یا مواد منفجره زیر این اتومبیل قرار داده شده بوده است.
این انفجار اندکی پس از نیمه‌شب جمعه (۳۱ دسامبر / ۱۱ دی) و در حالی رخ داد که مسیحیان برای برگزاری مراسم تحویل سال نو میلادی به کلیسای یادشده آمده بودند. به گفته‌ی شاهدان عینی، مسیحیان خشمگین در ادامه با نیروهای امنیتی درگیر شدند و به مسجد نزدیک کلیسا حمله کردند. به گفته‌ی شاهدان عینی، پلیس برای متفرق کردن مسلمانان و مسیحیان خشمگینی که پس از این رخداد به سوی یکدیگر سنگ پرتاب می‌کردند، از گار اشک‌آور استفاده کرده است. کشیش این کلیسای قبطی شمار مسیحیان حاضر در مراسم تحویل سال را حدود هزار نفر عنوان کرده است.
«القاعده مسئول است»
هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار یادشده را بر عهده نگرفته است. عادل لبیب، فرماندار اسکندریه، شبکه‌ی تروریستی القاعده را مسئول حادثه می‌داند. البته مشخص نیست که آیا مدارکی در این زمینه وجود دارد یا مقام‌های مصری تنها برای آرام شدن جو متشنج میان مسیحیان و مسلمانان چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند. به نوشته‌ی خبرگزاری آلمان، اخیرا القاعده مسیحیان سراسر خاورمیانه را به حمله تهدید کرده است.
نام کلیسایی که در ساعات نخستین شنبه (۱۲ دی) مورد حمله قرار گرفت، در سال ۲۰۰۶ نیز در رسانه‌ها مطرح شد. در آن زمان فردی با چاقو به کسانی حمله می‌کرد که برای دعا به این محل می‌آمدند.
حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۷۹ میلیونی مصر مسیحی هستند. بنا بر اعلام گروه‌های هوادار حقوق بشر، درگیری‌های مذهبی اخیرا در مصر رو به فزونی گذاشته است. اخیرا مسلمانان مصر مدعی شده‌اند که مسیحیان قبطی دو زن را که برای طلاق از همسرانشان قصد گرویدن به اسلام را داشته‌اند، تحت فشار گذاشته‌اند. بنا بر گزارش‌ها، گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده در ماه‌های اخیر از این اختلاف‌ها برای حمله به مسیحیان عراق نیز سوء استفاده کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا با نظرات خود مارادراهدافمان ياري دهيد