آن کس که حقیقتی را می داند و پنهان می کند، تبهکار است. برتولت برشت

بنی آدم اعضاء یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند- جو عضوی بدرد آورد روزگار ، دگر عضوها را نماند قرار

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

یکی از مشایخ دراویش گنابادی دستگیر شد

یکی از مشایخ دراویش گنابادی دستگیر شد

مرتضی محجوبی
گزارش شده آقای محجوبی در هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته است
ماموران امنیتی ایران نیمه شب یکشنبه با هجوم به منزلی در فولادشهر اصفهان مرتضی محجوبی یکی از مشایخ طریقت نعمت اللهی گناباد و چهار درویش دیگر را دستگیر کردند.
احمد مومن که خود یکی از دراویش نعمت اللهی است و از مقابل زندان مرکزی اصفهان با بی بی سی فارسی گفتگو می کرد گفت آقای محجوبی یکشنبه شب پس از برگزاری مراسمی مذهبی در فولادشهر برای استراحت به منزلی می رود، اما مدتی بعد با یورش ماموران امنیتی مواجه می شود.
آقای مومن گفت که ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه شب تلفنی از این حمله مطلع می شود و هنگامیکه با عده ای دیگر به مقابل منزل می رسند می بینند که آقای محجوبی و چند نفر دیگر با "دو پژوی شخصی و دو (بنز) الگانس نیروی انتظامی" به محل نامعلومی برده می شوند.
سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری رسمی دراویش گنابادی نیز این خبر را منتشر کرده و نوشته چهار درویش دیگر نیز همراه با مرتضی محجوبی دستگیر شده اند که اسامی آنها عبارت است از: حمید باقری، فرشید محجوبی، مهدی پور صدام و وحید عباس زاده.
این سایت افزوده مامورین لباس شخصی و انتظامی هنگام این هجوم از گاز فلفل استفاده کرده و ساکنان خانه را مجروح کردند.
آقای مومن به بی بی سی گفت که در ابتدا گفته شد آقای محجوبی و سایرین به پاسگاه نیروهای انتظامی فولادشهر برده شدند، اما هنگامیکه دراویش به پاسگاه رفتند به آنها گفته شد که این افراد به زندان دستگرد اصفهان منتقل شده اند.
آقای مومن که از مقابل زندان صحبت می کرد افزود هم اکنون ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در بیرون از زندان برای آزادی او تجمع کرده اند و دراویش از شهرهای دیگر نیز در راه هستند.
او گفت که آقای محجوبی هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم مامورین قرار گرفته و حتی دیده شده که به او سیلی زده اند.
مخروبه حسینیه دراویش گنابادی در اصفهان
برخوردهای سال های اخیر با پیروان سلسله دراویش نعمت الهی گنابادی که به تخریب حسینیه های دراویش در شهرهای بروجرد و اصفهان انجامید از بهمن ماه سال ۱۳۸۴ و با تخریب حسینیه دراویش در قم آغاز شد
وی افزود که خود نیز شاهد بوده که آخرین همراه آقای محجوبی با صورتی خونین سوار ماشین نیروی انتظامی شده است.
سایت رسمی دراویش گنابادی چندی پیش طی نامه ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای نسبت به سرکوب این سلسله توسط نیروهای امنیتی حکومت شکایت کرد.
در این نامه نوشته شده بود: "پیروان این طریقت عرفانی در جمهوری اسلامی، شاهد ظلم و ستم های زیادی بوده اند و قابل قبول نیست که رهبران حکومت از این اتفاقات بی خبر باشند، چرا که هماهنگی مراکز مختلف، این ذهنیت را ایجاد می کند که فرماندهی واحدی عملیات سرکوب دراویش را انجام داده است. در ادامه هر واقعه، ما شاهد آن بوده ایم که مهاجمان، دراویش را به میز محاکمه کشیده و به زندان و تبعید محکوم کرده اند و مسببین و آمرین حوادث مورد تشویق قرار گرفته اند."
طی ماه های اخیر مجلس‌داران دراویش شهرهای مختلفی نظیر بهبهان، بندر گناوه، بندرلنگه، قائم‌شهر، ساری، مسجدسلیمان، کوار، اهواز، شهرکرد، گلپایگان، کاشان، بیدخت گناباد به ادارات وزارت اطلاعات احضار و تهدید شده اند.

سابقه

سابقه سلسله دراویش نعمت اللهی گنابادی به شاه نعمت الله ولی، عارف قرن نهم هجری باز می گردد.
اعتقادات شاخه گنابادی نسبت به شاخه های دیگر نعمت اللهی به اهل شریعت نزدیک تر است و پیروان این شاخه مکان های تجمع خود را به جای خانقاه، "حسینیه" می نامند.
رهبر یا "قطب" فعلی دراویش گنابادی نورعلی تابنده، معروف به مجذوبعلی شاه است که در زمان دولت موقت مهدی بازرگان مدتی معاونت وزارت خانه های ارشاد و دادگستری را به عهده داشت.
برخوردهای سال های اخیر با پیروان سلسله دراویش نعمت الهی گنابادی که به تخریب حسینیه های دراویش در شهرهای بروجرد و اصفهان انجامید از بهمن ماه سال ۱۳۸۴ و با تخریب حسینیه دراویش در قم آغاز شد.
آیت الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید متوفی و بلند پایه ترین روحانی منتقد حکومت ایران در آن زمان، گفته بود که تخریب حسینیه دراویش و اعمال فشار بر آنها توجیه شرعی ندارد.
علاوه بر آقای منتظری، چهره های سیاسی جناح اصلاح طلب همچون مهدی کروبی و سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر نیز به این فشارها اعتراض کردند.
گروهی از روحانیان سنتی شیعه و مسئولان نهادهای مذهبی در ایران در سال های اخیر از گرایش روزافزون جوانان به بعضی اعتقادات عرفانی و صوفی گرایانه اظهار نگرانی کرده و این اعتقادات را گمراه کننده دانسته اند و به نظر می رسد که برخورد با دراویش گنابادی هم ناشی از همین نگرانی باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا با نظرات خود مارادراهدافمان ياري دهيد